Monday, August 8, 2011

..: malu : mitos abad 21?? :..

malu (shy, diffident, bashful)-[ menurut Kamus Dewan Edisi Kedua ialah;
1. berasa hina atau berasa aib kerana melakukan sesuatu yg tidak baik atau kerana kekurangan sesuatu
2 menaruh rasa hormat; berasa segan
3 perasaan hina atau perasaan aib
4 sesuatu yg memalukan; keaiban.]

mitos (myth)-[ menurut Kamus Dewan Edisi Keempat ialah;
1. cerita zaman dahulu yg dianggap benar, terutamanya yg mengandungi unsur­unsur konsep atau kepercayaan tentang se­jarah awal kewujudan sesuatu suku bangsa, kejadian-kejadian alam, dsb;]

Adakah perasaan malu pada abad ke-21 kini tlh mnjadi mitos? mengapa aku mengatakan malu pada hari seolah-olah tlh mnjadi suatu mitos pada masyarakat, kenapa tidak, hari ini manusia boleh mengiktiraf perkahwinan sejenis diperingkat NEGARA (MexicoKanada, Belanda, Belgium, Sepanyol, Norway, Swizerland, Afrika Selatan dan di beberapa negeri di Amerika  (klik New York) juga di beberapa negara di Amerika Latin..) ye, majoritinya drpd negara-negara barat dan x MUSTAHIL ianya akn merebak ke Timur, Utara mahupun Selatan jika masyarakat dunia hari ini masih tdk brtndak. aku x tahu la mcm mana dorg boleh mgiktiraf perkara jijik tersebut. tetapi itulah hakikatnya.yg ni aku letakkan (krn melibatkn negara) 45% yg mmbuktikan hipotesis aku betul, bahawa malu adlh mitos masyarakat abad 21.

Perkahwinan sejenis antara GAYdan LESBIAN di Mexico



Percaya atau tidak jika aku katakan sesetengah masyarakat hari ini langsung tdk kisah jika seluruh tubuh mereka dilihat oleh orang ramai BAHKAN mereka bangga ditonton apatah lagi jika disebut-sebut. jika inilah keadaan masyarakat dunia hari ini maka x peliklah jika ade pepatah berbunyi "harapkan pagar, pagar makan padi." dlm 5 tahun kebelakangan ini Malaysia khususnya dipanaskan oleh media mengenai datuk 'makan' cucu, remaja 'kenduri' beramai2, sumbang mahram, isteri curang, suami curang dan lain2 lagi.. berita-berita gini da muak dah aku tgok dan dgr daripada media tempatan...
ustzah Che siti nor asiah bt che alias penah menanyakan kami didlm kls dahulu," bagaimanakah sesuatu yg brsifat sensitif pd suatu ktika dahulu spt rogol, zina, seks, dsb ni boleh mnjadi satu prbualan bebas yg plg hangat pd masa skrg..hatta di kalangan kanak-kanak.. dimanakah sifat malu pd diri msg2 ketika brcerita mengenai prkara ini..?" betul katamu wahai ustzh.. itulah kesan drpd hlgnya sifat malu..

kesudahan daripada semua ini akan terjadilah perkara yg dikecam oleh agama dan masyarakat.. zina, rogol, mabuk sehingga hilang sifat perikemanusiaan.. Astagfirullah...na'uzubillahi min zaalik..


apabila rasa malu sudah hilang, maruah dijaja, bila 'bunting' (sesuai utk haiwan), sifat kebinatangan mggntikan sifat kemanusiaan. nantikan pembalasanmu wahai PEMBUNUH!. apalah dosa si anak kecil ini..
walaupun kucing ini ialah binatang, ttp ianya lbh penyayang drpd manusia yg sudah hlg sifat manusia ini.
Di mana silapnya? anda lebih tahu..

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr bin al-Ash r.a: “Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Allah tidak akan mengambil kembali ilmu (agama) dengan mengambilnya dari (dalam hati) manusia, tetapi mengambilnya kembali dengan kematian para ulama hingga tidak bersisa, lalu orang ramai akan mengambil orang-orang bodoh sebagai pemimpinnya yang apabila orang-orang itu bertanya kepada mereka, mereka akan memberikan jawapan-jawapan yang tidak didasarkan kepada ilmu. Maka mereka akan berada dalam kesesatan dan menyesatkan orang lain.”

(al-Bukhari)

tmbh lg 45% bukti yg mmbuktikan hipotesis aku betul..
(sorry, sbb x de org x nilai so aku bg je la ikut logik ye.. he3)

sebenarnya, 90% bukti yg aku bg tu dah cukup utk mmbuktikan ba!ha!wa! sifat malu di kalangan masyarakat kita hari ini kian terhakis..sbb jika aq cukupkn 100%!!! confirm la aku dan kalian akn termasuk skali..he3.. So, disebabkn aq x dpt nk sahkn 100% maka hipotesis aq 'belum' boleh diterima lagi.. tetapi renungilah kata2 -kata Insan Luar Biasa Sayyiduna Muhammad S.A.W.

عن أبي سعيد الخدري قال ، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : لتتبعن سنن الذين من قبلكم شبرا بشبر وذراعا بذراع حتى لو دخلوا في حجر ضب لاتبعتموهم ، قلنا : يا رسول الله ، اليهود والنصارى؟ قال : فمن

Daripada Abu Sa’id al Khudri RA, beliau berkata : Rasulullah SAW pernah bersabda : “Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka”. Sahabat bertanya : “Wahai Rasulullah, apakah Yahudi dan Nasrani yang engkau maksudkan?” Nabi SAW menjawab : “Siapa lagi kalau bukan mereka?” (Riwayat Muslim)

Diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a: “Suatu ketika Rasulullah SAW terserempak dengan seorang Ansar (lelaki) yang sedang menegur saudara lelakinya kerana ia sangat pemalu. Ketika itu juga rasulullah SAW bersabda:” Biarlah dia kerana malu adalah sebahagian daripada iman.”

(al-Bukhari)

Huraian:

Dari sudut syarak malu adalah menahan diri dari melakukan sesuatu yang mengakibatkan sesuatu yang negatif bukan malu tersipu-sipu yang tidak kena pada tempatnya. Sifat malu tersipu-sipu dan merendah diri ini adalah al-jahalu. Contoh malu tersipu-sipu hingga takut menjawab soalan guru di kelas adalah contoh al-jahalu. Sikap ini disebabkan kurangnya keyakinan diri dan lemah peribadi. Tetapi al-haya’ (malu) adalah disebabkan sifat percaya diri dan kuat keperibadian lantaran kuatnya iman dalam menolak segala sesuatu yang negatif.

Maka sifat maka itu sendiri adalah sebahagian daripada iman dan terpuji. Sifat malu menjadikan seseorang jauh daripada perbuatan hina dan maksiat sebaliknya meletakkan dirinya dalam keadaan kesempurnaan kerana selalu melakukan hal-hal yang positif. Dia akan berkata bahawa: “ Sesungguhnya aku adalah lebih tinggi daripada perbuatan terkutuk itu dan aku lebih mulia daripada perbuatan tercela itu.”. Dengan perkataan lain seseorang yang tidak mempunyai sifat malu, dia bukanlah hidup sebenarnya, tetapi sudah mati atau hampir mati imannya. (sumber hadith-http://hadis.feryco.com/positif-dan-negatif-malu)

Akhir kalam, hayatilah:

عَنْ أَِبي مَسْعُوْدٍ عُقْبَةَ بِنْ عَمْرٍو الأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِىَ الله عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ الله
صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّم : (( إِنَّ مِمَّا أَدْرَكَ النَّاسُ مِنْ آَلاَمِ النُّبُوَّةِ الأُوْلَى: إِذَا لَمْ تَسْتَحِ فَاصْنَعْ مَ ا
شِئْتَ )) رواه البخاري
.

Daripada Abu Mas'uud 'Uqbah ibn 'Amru al-Ansarie al-Badrie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAWtelah bersabda:Sesungguhnya antara kata-kata ungkapan Kenabian terdahulu yang dapat diketahui dan dipetik olehmanusia ialah: Jika engkau tidak malu, maka lakukanlah apa sahaja yang engkau mahu.(Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari)

*p/s- so, is it shy is a myth? Believe it or not... ask urself. ~Wallahu'alam~

2 comments:

  1. iza lam tastahi, fasna' ma syi'ta.

    well said mr. masalah kita adalah, negara kita sedang menjalankan pelan pelan bekap dalam issue yg berlaku kerana tiada malu ini, sume konon2 nak protect them, dan satu pon tiada proses mencegah. bila tiada yg mencegah, memang nanti istilah malu pun dah tak wujud dah dalam kamus nanti.

    susah bila pimpinan x ikut islam ni.

    ReplyDelete
  2. mm.. nmpknye saudari dpt melihat ap yg sy nmpk.. so, mksud saudari kondisi kt Malaysia dgn pemerintah yg ada skrg ni x mmbntu utk 'meningkatkn' rasa malu dikalangan masyarakat..??

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...