Sunday, July 24, 2011

Alamak..... berdarah la pulak...

            pd mggu lps (18 july 2011) di suatu mlm (11.15pm).. sesuatu yg mngejutkn brlaku pd diri aku..
apbila salur air kecil ku brdarah ketika buang air kecil.. last drop ttibe kaler merah.. dan memedih..
aku menelefon mama dan mnceritakan prkara trsebut dan disarannya agr aku brtemu doktor
keesokan hari.. spt yg disarankan mama, aku ke klinik dan hasil drpd kajian urine aku ialah ianya kotor, ade drh, dan habuk2 batu karang.. fuhh..spt yg dijgka.. patutla brdarah.. mst effect drpd habuk batu karang tu..

doktor kata ianya belum trbntuk mnjd besar lg, ttp jika tdk dirawat awal kmgkinan akn jd besar.. so, skrg ni dktor sarankn aku minu air bnyk2 spy dpt flush semua habuk2 trsebut..dan jgn tahan kncing.. x dinafikan aku mmg ske thn kncing sbb aku x selesa buang air kt luar slain drpd rumah.. biasanya buang air pg lps subuh then g kuliah smpai ptg, balik tu baru time mndi barula buang air plak.. tu yg jd truk tu.. mmm.. sahabat2 yg ade tabiat mcm aku ni diingatkan agar ubah jadual 'buang air' supaya lebih kerap lg demi kesihatan diri.. ingat sebelum terlmbt.. he3.. klu x mo rase kepahitan ubat diatas, ingt nasihat ini... 8 gelas air setiap hari, DAN jgn thn kncing.. =)
botol: ubat lawas kencing;
dari kiri: antibiotik (wajib habiskan), ubat batu karang (bntuk sebiji mcm coklat 'mm'), ubat tahan sakit


air masak adalah antara minuman trbaik dlm ilmu kesihatan selain drpd mncuci darah ianya juga dpt mnjga kesihatan buah pinggang. namun syg, ianya selalu dipinggirkn apabila mkn di kedai2.
utk pengetahuan lebih detail, jgn segan2 utk tekan link dibwh ye:
http://buahpinggangsihat.com/tip-petua/air-kencing-anda-berdarahwajib-baca-ini/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...