Monday, July 25, 2011

Dibelenggu amanah yang x tertanggung...

salam.. entry aku kali ini brkenaan amanah..
setiap org ada beban amanah.. sebesar2 amanah ialah pemerintah sehingga sekecil2 amanah yakni terhadap diri sendiri..

pernah dengar soalan berikut?
"apa yang paling DEKAT "......"Apa yang paling jauh ...."apa yang paling BESAR "....apa yang paling berat didunia ini? 
- aku hanya ingin mnjelaskan soalan terakhir shj, keempat2 ini adlh soalan yg diajukan oleh Imam Ghazali Rahimahullah kpd anak muridnya. berkenaan dengan soalan terakhir itu Imam Ghazali menjawab 'MEMEGANG AMANAH' sebagai benda yang paling berat di dunia.. Renungi hadith junjungan besar kita nabi Muhammad S.A.W :
__________________________________________________________________________________
Daripada Abdul Rahman Ibn Samurah, katanya: “Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku: “Wahai Abd Rahman Ibn Samurah janganlah engkau memohon sesuatu jawatan pemimpin (kepimpinan). Sesungguhnya jika diberikannya (jawatan pemimpin) dengan permintaan engkau (disebabkan cita-citamu), maka engkau akan diserahkannya tanpa ditolong (menanggung seluruh bebannya). Tetapi jika engkau diberika kepimpinan tanpa meminta (ditugaskan tanpa cita-citamu), maka engkau akan ditolong (untuk mengatasinya).” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

“Jawatan kepimpinan itu pada permulaannya merupakan penyesalan, pada pertengahannya kesengsaraan dan pada akhirnya azab pada hari kiamat”- H.R. Tobrani
__________________________________________________________________________________

 akhir2 ini aku sering dibelenggu dgn benda paling berat ni.. tobat mmg berat amanah ini.. ketika aku cuba mngelak drpd memikulnya semakin datang ia kpdku dlm keadaan aku x dpt nk tolak kpd sesiapa.. "Ya Allah, ampunkanlah diri ini..jauhkanlah aku dari larangan kekasihMu.. jauhkanlah aku dari cintakan pangkat dan nama.."
tidak salah berpangkat besar, ttp mnjadi kesalahan jika bukan ahlinya (tidak layak) dan ada sifat cintakan pangkat. Moga dipermudahkan bg kita semua untuk beramal dgnnya.. amiin ya Rabb..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...